Nyt alkoi sitten vihdosta viimein joululoma. Aamulla joutui vielä heräämään kouluun ja mennä joulujuhlaan. Siellä oli taas tylsääkin tylsempää. Pelkkiä lauluesityksiä. Katsomossa pitkästyi kuoliaaksi. No, melkein. Mutta tämän aamun joulujuhlassa oli tietenkin se kohokohta, mitä olen jo kauan odottanut. Joulutodistus. Ja tässä nyt nämä kauan odotetut numerot tulevat:

Käyttäytyminen 9
Äidinkieli 9
Ilmaisutaito 9
Ruotsi 10
Englanti 8
Matematiikka 9
Kemia 10
Biologia 9
Maantieto 8
Yhteiskuntaoppi 10
Kotitalous 9
Käsityöt 9
Liikunta 10
Keskiarvo pyöristettynä 9,2

Aika odotettu todistus oli kyllä. Ainut, mikä todella hätkähdytti oli tuo viimeine, eli liikunta 10! En olisi ikinä uskonut. En ikinä. Odotin sieltä kasia. Olen todella onnellinen ja yllättynyt. Molemmat kaveritkin saivat siitä 10, mutta sitten taas sellaiset, keltä sitä odotin, eivät sitä saaneet, vaan saivat ysin. No toivottavasti saan nyt keväälläkin sitten 10, niin päättärissä komeilee se myös! Harmi vaan, että tuntui kuin äitiä ja isää se ei ilostuttaisi yhtään. Ne on aina paasannut, kuinka Roosa on meidän perheen liikunnallinen. Roosasta tulee isona liikunnanopettaja yms. Ja nyt kun minä sain kympin, eikä Roosa, niin ei edes onnitteluja tullut. Äiti vaan rupesi papattamaan "kyllä Roosakin olisi kympin ansainnut." Eihän se edes tiedä, millainen Roosa niillä tunneilla on. Menee todella hermo. Mun numeroista ei iloitse mun kanssa kukaan muu kuin minä itse. Ärsyttävää kun kukaan ei voi olla mun puolesta onnellinen.

Koulun jälkeen mentiin Idea Parkiin. Äiti ja isä kulki omia reittejään. Minä ja Roosa taas omiamme. Minä ostin Roosalle joululahjan. Mikki Hiiri t-paidan, suklaalevyn ja sellaisen jalkapallopalapelin, mistä se tykkäsi. Jotenkin odotin, että vanhemmatkin olisi ostellut joululahjoja, mutta ne osti yhden vaivaisen saippuan koko reissun aikana. Se kyllä ihmetytti aika kunnolla, sillä olimme tulleet kamalan pitkän matkan Lempäälään ja sitten ne ostaa yhden saippuan! Toisaalta voihan olla, että ne ostanut jotain pientä, joka mahtuu laukkuun, tai taskuun. Silti ihmetytti kyllä aika paljon. Ja äiti oli taas ihan hermona, kun siltä kysyi jotain. Se oli niin räjähtämispisteessä, että sai pelätä, koska se räjähtää.

Nyt alkaa sitten todellinen joulun odottaminen. Aletaan tekemään jouluruokia, siivoamaan ja kuusta etsiskelemään. Viikko tästä eteenpäin, niin joulu on jo ohi. Tarvii nauttia täysin siemauksin näistä päivistä, kun joulu on vasta edessä!

Last Christmas, I gave you my heart
But the very next day, You gave it away
This year, to save me from tears
I'll give it to someone special
(Wham - Last Christmas)