Meidän piti eilen mennä sinne Hip Housen avajaispäiville, kun siellä oli tanssitunnit vain 2€, mutta äidillä oli maha kipeä ja mulla aika kipeä olo, niin ei me sitten mentykkään. Päätettiin mennä tänään Salsa housen avajaispäiville. Siellä esiteltiin erilaisia kuubalaisia tansseja. Äitiä kiehtoi kamalasti parisalsa, missä mies ja nainen yhdessä tanssi sitä. Mutta ensin kannattaa kyllä mennä ihan alkeistunneille ja oppia perusaskeleet, ennenkuin ryntää parisalsaan. Me siis mennään äidin kanssa keskiviikkona salsatunneille. Se kyllä oli tarkoitettu 16 vuotta täyttäneille, mutta mä menen ihan hyvin 16-vuotiaasta (äidin mielestä). Ei mitään muuta, mutta kun mun ikäisille ei ollenkaan edes ole salsatunteja. On vain lapsille ja lapsista hypätään suoraan yli 16-vuotiasiin. 12-15-vuotiaille ei ole sitä ollenkaan. Aika outoa.

Nyt mä sitten olen aloittamassa tuota pitkään haaveilemaani tanssia. Saa tosin nähdä, millaiseksi tämä kehkeytyy. Ollaanko me äidin kanssa ekan tunnin jälkeen: "tämä on ihan hirveää", vai innostutaanko me käymään siellä useammin. Toivottavasti innostutaan. Ja äiti on nyt ilmoittanut mut sinne näyttikseenkin, että siitäkin on aika vaikea enää peruuttaa. Aina välillä tulee sellainen olo, että en halua sinne. Sen takia joutuu laiminlyödä läksyjä ja kokeita ja muutenkin pelottaa mennä sinne niiden ihmisten eteen esittämään jotain. Eniten jännittää sellaiset esiintymiset, että pitää tulla lavalle ja annetaan aihe ja siitä pitäisi pystyä esittämään jotain. Ilman suunnittelua. Siinä olen huono ja semmoiset pelottaa. Toivottavasti siellä on rento meininki ja sinne on helppo mennä mukaan.

Isällä on ärsyttävä asenne mun harrastuksiin. Äitikin puhui salsasta ruokapöydässä ja isä kysyi heti, että mitenkä te ajattelitte sitten Roosan kuskaamiset jalkapalloreeneihin järjestää, jos teillä on jotain tanssitunteja. Äiti sanoi siihen sitten, että isä saa hoitaa keskiviikon kuskaamiset, kai hänelläkin on oikeus johonkin harrastukseen. Samoin minulla. Ja sitten, kun äiti ehdotti, että menisin Tampereelle näytelmäkerhoon oikein opiskelemaan näyttelemistä, isä sanoi jyrkästi, että ei, sillä kurssimaksu oli 500€. No, onhan se aika paljon, mutta Roosan jalkapalloreenit on suunnilleen 100€/kk, joten reilusti enemmän se on. Isä arvostaa kamalasti Roosan jalkapalloa. Se haluaa kuitenkin, että Roosasta tulee joku tähti. Muistan, kun harrastin hiihtoa. Isä arvosti sitäkin kamalasti, mutta ei mun nykyisiä harrastuksia. Se vain nauraa, kun me puhutaan äidin kanssa tanssista, eikä tullut kuuloonkaan, että menisin Tampereelle näytelmäkerhoon (sitä kautta olisi voinut päästä televisioonkin). Inhottavaa, mutta ei sille mitään voi. Minä tykkään, mistä tykkään ja valitettavasti isä ei voi sille yhtään mitään.